First 27 SE

Seascape 27, eller First 27 Seascape Edition, som den hedder nu, er en trailerbar havkapsejler, og sikkert en af de mindste, hvis ikke den eneste, af slagsen på markedet. Her vil det være godt at huske på, at en Seascape har “mini 650” i blodet- og en mini er trods alt kun 6,50 meter og sejler imponerende rundt på Biscayen og Atlanterhavet.

Mit indtryk efter at have sejlet 27’eren til en del kapsejladser efterhånden, solo og med fuld besætning, fra 0 til 20 m/s, er at den er utrolig søstærk. Den føles altid sikker og eftergivende at sejle, også når man giver den fuld gas, og tingene ikke altid går som planlagt. Forklaringen findes som altid i fysikken, dvs. i designet og konstruktionen. Skroget er bygget let og stærkt, og er vakuum støbt vinylester og glasfiber omkring en divinycel skumkerne. Dobbeltskotter er vakumstøbt i båden. 3 opdriftstanke, der gør båden synkefri, indgår strukturelt, ligesom der er stringers omkring kølboksen. Der er ikke tung bundramme i båden. Kølen hejses og sænkes (svinges agterud) hydraulisk, via en manuel eller elektrisk hydraulikpumpe med overtyksventil, således at kølen giver efter ved grundstødning. Med kølen oppe stikker båden 80cm, dvs. du kan ankre på så lavt vand at det er muligt at “gå i land”.

Båden vejer sejlklar med sejl og motor beskedne 1600 kg, hvoraf de 600kg sidder nede på 2 meter. Skroget er designet super effektivt. Chinen (knækspantet) går i næsten hele bådens længde for at give max vandlinjebredde og skrogstabilitet – bemærk at båden med 2,55 m max bredde er forholdsvis smal. De forreste meter er fyldige for at give god opdrift når der planes. Agterud, rundes bunden harmonisk, faconen ligger godt til krængning op til ca 20 grader, og hækken er helt åben. Dobbeltrorene sørger for at der altid er “fat i vandet” med et effektivt ror-profil. Sådan skal en moderne planende skrogform se ud, man ser det tydeligst nedefra når båden kranes – hydrodynamik handler jo om det der sker under vandet..

Båden er født med “flyvende” kutterstag, hvilket vil sige du sætter en stagfok med “indbygget” forstag (anti-torsionsline) i ca 10 m/s +. Storsejlet, som er med stor kappe, har 3 reb. Så har man et rigtig godt trim til hårdtvejrsejlads, også uden 4-5 folk på kanten. På trods af sin vægt og størrelse føles Seascape 27 altid sikker og robust at sejle, samtidig med at hun er responsiv med fart og sejlglæde også i de lave vindstyrker, hvad enten det er på kryds og slør. Den båd er bare en fornøjelse at sejle !

I forhold til de andre seascapes, er 27’eren altså en mere rendyrket sejlmaskine. Men derfor kan man jo godt bruge den til tursejlads. Den er faktisk en fremragende turbåd, med 4 gode køjer, godt med stuveplads i stikkøjerne og toilet (med indbygget holdingtank) der kan lukkes helt af med magnetdøre. Den lave dybgang med kølen oppe, gør også 27’eren super velegnet til at sejle på opdagelse i det danske kystlandskab med, og til at komme ind på bitte små ankerpladser helt inde i strandkanten. Med kølen oppe ligger båden godt lavt på trailer, så kan din bil trække 2 tons, har du en pakke, hvor du kan vælge kapsejladser eller ferie-destinationer overalt i Europa. Det er tæt på ultimativ frihed 🙂

Seascape / Bénéteau lancerede First 27 versionen i slutningen af 2020, som har alu-rig, fast køl, siddebænke i cockpittet og indenbords diesel motor. Samlet set gør det endda pakken billigere.

Den går også godt, den nye First 27

Konfigurer din båd og se prisliste hos Bénéteau

Se tekniske data First 27 SE

Se tekniske data First 27

JA TAK, jeg har et par spørgsmål og vil gerne kontaktes